dinsdag 29 mei 2012

Lesplan beeldende vorming

Cherelle Zschuschen (110362)
Shern van der Gun (110103)
Romy van Putten (110225)

Ons thema is 'Sprookjes'. Voor het lesplan hebben we één sprookje uitgekozen om het iets specifieker te maken. Het sprookje dat we hebben gekozen is 'Roodkapje'. De les is voor groep 4.

Doelen:
- We willen dat leerlingen op een uitgebreide manier naar platen kijken en hierover in gesprek kunnen gaan.
- De leerlingen denken na over verschillende vormen en kleuren die ze zelf erg mooi vinden, en die kunnen verwerken in hun kapje.

Uit de theorie hebben we de drie lesfasen erbij gepakt:

Fase 1: receptief


We zitten met de leerlingen in de kring. We hebben het prentenboek "Sprookjes uit de oude doos" van Rie Kramer meegenomen en lezen het verhaal van Roodkapje voor. Tijdens het voorlezen behandelen we de plaatjes uit het verhaal kort (denk hierbij aan kleuren, voorwerpen etc.).
We behandelen de plaat hierboven uitgebreid door de volgende vragen te stellen: "Wat zie je op dit plaatje?", "wat valt je op?", "waar is Roodkapje en waar zie je dat aan?", "wat voor kleding draagt ze en dragen mensen dit nu nog?", "hoeveel mensen zie je en waarom zijn ze op de tekening niet even groot?", "welke kleuren zie je?", "waarom zijn de bladeren allemaal groen?". (2D)

Fase 2: productief
Als opdracht hierna mogen de leerlingen zelf een kapje ontwerpen. We stellen eerst de volgende vraag:
"Waarom heet Roodkapje Roodkapje?". We gaan in gesprek met de leerlingen en stellen weinig eisen aan het kapje zodat ze veel van zichzelf kunnen laten zien. Ze mogen veel verschillende materialen uitkiezen en hun fantasie erop loslaten. Ze geven het kapje ook een eigen naam. (3D)
Daarna gaan de leerlingen Roodkapje naspelen met hun eigen kapje. (4D)

Fase 3: reflectief
Daarna bespreken we met de leerlingen waarom zij het kapje zo gemaakt hebben en waarom ze een bepaalde naam er aan hebben toegevoegd. Zo gaan we in gesprek met elkaar over de verschillende kapjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten